Dodge Viper

V lidské historii se legendy rodily celá staletí, v automobilovém průmyslu, jenž prošel překotným vývojem v dvacátém století, nabývaly jednotlivé modely statusu legendy v nepoměrně kratších periodách. Volkswagen Brouk pomáhal s motorizací válkou zdecimované Evropy a dodnes slouží tisícům řidičů na celém světě, Citroënova kachna inspiruje designéry francouzské automobilky dlouho po svém odchodu do důchodu, ve Fiatu 500 křižovaly rodiny Evropu, čestné místo v síni slávy si vysloužilo anglické Mini i americké „muscle cary“.

Dodge Viper se od výše zmíněných vozů velmi liší. Nepřišel na svět v šedesátých ani sedmdesátých letech, nemá za sebou několik evolučních stupňů ani nikterak zvlášť zajímavý osud. Narodil se teprve v roce 1992 a přes větší či menší obměny vypadá i v roce 2005 téměř stejně. Přesto slovo Viper uvolňuje lavinu emocí a nutí zařadit americký supersport mezi nejvýznamnější a nejvýraznější vozy automobilové historie.

Zatímco Evropan vybírající nový supersport většinou skončí u některé značky z trojlístku Ferrari/Maserati, Lamborghini a Porsche, Američan nezapomene (s bitím se v prsa) přidat Dodge Viper. Majitelé Viperu tvrdí, že jeho krása spočívá v čisté sportovní nátuře, nekompromisnosti a drsnosti, jež navoněným Italům či exaktním Němcům schází. Zatímco Ferrari v případě hrozícího nebezpečí zasáhne některým z sofistikovaných elektronických systémů, Viper školáckou chybu nepromine.

Odtud pramení názor, že zatímco Ferrari nebo Lamborghini snese za volantem v podstatě kohokoliv, do Viperu musí usednout ostřílený matador, který v složitých situacích nepanikaří a dokáže se krotit tam, kde vůz sebeovládání vyžaduje.